mandag den 12. oktober 2015

No man’s land - bloggen uden effekt

I mit tidligere indlæg bloggede jeg om PLC og læringsvejledernes brug af bloggen som værktøj til videndeling. En af slutpointerne var, at bloggens formål blev nedtonet (glemt) i takt med at blogskriverne brugte bloggen som en slagts løftestang og et organisatorisk hjælpemiddel til øget samarbejde mellem faggrupperne organiseret i PLC.

Bloggens kendetegn, at være mere velegnet til dialog og diskussion end information- og videndeling (Dohn og Johnsen 2009 s.59), kommer dermed ikke til udtryk, og læringsvejledernes ønske om at komme i diskussion og debat/dialog med kolleger sker ikke. 

Bloggen som valgt IT-værktøj kan således synes forkert. På kort sigt er dette nok rigtigt, men i et længere perspektiv kan bloggen være det rigtige værktøj for de fleste læringsvejledere.

Mine erfaringer er, at læringsvejlederne efter en periode med blogproduktion, vender tilbage med behov for mere vejledning. De har konstateret, at den nye blog ikke har forandret læringsmiljøet i ønsket grad - men er samtidig glade for de organisatoriske ændringer, arbejdet med bloggen har givet. Samtidig vises der tegn på “metaltræthed” - der er lang tid mellem opdateringer, nyheder osv. på bloggen.

I artiklen “Educational Blogging” beskrives fænomenet med ordene “Student’s drop blogging like wet cement” (Downes 2004). Dohn og Johnsen taler om at bloggen skal have en defineret rolle ift. de øvrige læringsaktiviteter i faget og uddannelsen (Dohn og Johnsen 2009).

Begge har en pointe. Læringsvejlederne bliver trætte af at blogge, da de ikke har lavet en plan for bloggens overordnede formål (Dohn og Johnsen 2009, s.59) og dens rolle ift. deres vejledningsindsats. Der kan de også have været præget af deres egen ‘forforståelses rettethed’ jf. Bruner (Hermansen, 2005) og deres indgangsforventning’ (Dohn, Johnsen, 2009,s. 59) til, hvad en blog var. De har fx, trods utallige blogindlæg, ikke fået kommentarer og responser, endsige prøvet at være moderatorer. Deres blog er blevet til en informationsportal - og det var ikke deres intention.

Når jeg i mit tidligere blogindlæg så slutter med, at “det måske ikke er så slemt” skyldes det, at vejledningen nu kan tage afsæt i et team af læringsvejledere, der på et organisatorisk plan er i stand til at vurdere bloggens potentiale som et værktøj til vejledning. Som andre IT-værktøjer virker bloggen kun, hvis man bruger den klogt. I næste vejledning har vi derfor taget udgangspunkt i den rolle, bloggen skal have i læringsaktiviteterne på skolen. Mere om det i næste blogindlæg.



Litteratur:
Dohn, N. B., & Johnsen, L. (2009). E-læring på web 2.0. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Downes, S. (2004). Educational Blogging. EDUCAUSE Review, 39(5), 14–26. Retrieved from https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ERM0450.pdf

Hermansen, M. (2005). Læringens univers (5th ed.). Århus: Klim.


2 kommentarer:

  1. Hej Steen.
    Jeg har været gennem lign. setup i mit gl. PLC-team, hvor vi også fik en idé om at ville blogge. Vi brugte MEGET tid på at diskutere indholdet og opbygningen på bloggen, og fordelte ansvaret for hvem, der skulle opdatere de fsk blogindlæg. Du kan se eksemplet her: http://medieguide.skoleblogs.dk/
    Det har haft stor betydning for organiseringen og synliggørelsen af vores vejledning og intern ansvarsfordeling, men vi fik ikke den aktivitet på bloggen, som vi ønskede. Kollegerne kommenterede ikke på indlæggene, og vi fik ingen henvendelser, hvis der gik lang tid mellem nye indlæg.
    Efter jeg stoppede på skolen, ja så droppede de bloggen som "wet cement".
    Alligevel tænker jeg, at bloggen har haft en betydning for vores samarbejde og fordeling af opgaver - at det blev meget synligt, hvilke klasser der havde flest vejledningstilbud, samt at hele PLC-teamet fik opgraderet deres brug af it og medier. Det var en god stop-op-øvelse, hvor vi fik et godt overblik over, hvem-gør-hvad og hvorfor.

    SvarSlet
  2. Hej Anja. Jeg er meget enig i dine betragtninger omkring at bloggen var en succes, fordi den bragte samarbejde, teamspirit og en konkret, organisatorisk opgave med sig. Derudover er der selvfølgelig en opkvalificering ift. IKT og medier. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at undre mig over, at langt de fleste teams melder tilbage, at bloggen ikke giver det ønskede udbytte. Det har jeg skrevet om i mit sidste indlæg, demokrati, tak.
    Mange hilsner
    Steen

    SvarSlet